10 bijzonder belangrijke online trends voor 2015 (deel 2)

2015 staat voor de deur en de online ontwikkelingen gaan sneller dan ooit tevoren. De integratie van smart en connected devices heeft een grote invloed op de manier waarop we de wereld nu en in de toekomst gaan ervaren. De hoeveelheid informatie die tot ons komt verveelvoudigd waardoor connectie met (potentiële) klanten vervaagd. Veel organisaties zien technologie als de brandstof om interactie te genereren met hun doelgroep. Meer inzicht krijgen in je klant en daarop je marketing activiteiten afstemmen. Zie je het als een kans om nieuwe omzet te creëren, of zie je het als bedreiging, omdat de gewoonte morgen heel anders kan zijn? Hoe ga je daar als onderneming mee om en welke trends zullen doorzetten of volwassen worden. De ondernemer van 2015 is nu aan zet! Tijd om de balans op te maken en te kijken welke trends komend jaar bijzonder belangrijk worden.



6. Marketing in agile

De veranderingen online gaan zo snel, dat een traditionele jaarplanning niet meer voldoende is. Marketing wordt agile, een methode die in software ontwikkeling al al wat langer gebruikt wordt. Grote projecten worden opgedeeld in een aantal kleinere subprojecten. Deze kleine subprojecten worden sprints genoemd die elk een looptijd hebben van enkele dagen tot enkele weken. Tijdens elke sprint werkt het team een subproject af en evalueert deze. Er ontstaat hierdoor een continue stroom van taken die afgerond moeten worden, taken die in uitvoering zijn, verbeterpunten en oplevering.

In 2015 wordt het nog belangrijker om snel in te spelen op continue verandering bij consumenten en de markt. De basis is je marketing strategie, vervolgens zet je op hoofdlijnen je jaarplanning uit. De invulling gebeurd in sprints waardoor er snel en adequaat gereageerd kan worden op veranderingen. Je jaarplanning kan er hierdoor anders uit komen te zien en je strategie vereist aanpassingsvermogen. Bedrijven die snel en effectief in kunnen spelen op nieuwe kansen en mogelijke bedreigingen hebben een voorsprong. 2015 wordt een spannend jaar.

7. Screen real estate

Wel eens een website bezocht en deze binnen 10 seconden weg geklikt? Ik denk dat iedereen deze ervaring wel regelmatig heeft en misschien wel meerdere keren op een dag. De hoeveelheid informatie die tot ons komt wordt steeds groter en de tijd die wij daaraan kunnen besteden wordt steeds korter. Dat betekent wanneer je niet snel genoeg het idee hebt dat je de juiste informatie gaat vinden of dat je bergen tekst door moet voordat je iets gaat vinden, je snel verder gaat naar een andere website.

Een andere ontwikkeling zijn de vinex websites. Websites die met behulp van open source platformen zoals Drupal of Wordpress worden gebouwd. Jouw website lijkt op die van je buurman en eigenlijk lijkt de website van je buurman op de rest van de straat. Het voordeel van deze standaard vaak open gratis platformen dat het toegankelijk is voor iedereen die enigszins handig is met een computer en laagdrempelig wil instappen. Het nadeel is dat je geen onderscheidend vermogen creëert en dat is dodelijk voor je merk.

In 2015 moet een beetje website toch echt uniek willen zijn. De eerste indruk is goud waard dus de openingspagina moet uitstraling hebben, visueel moet de website een bezoeker naar binnen trekken, tekst en witruimtes moeten in balans zijn en je merk moet duidelijk herkenbaar zijn. Dit fenomeen wordt “Screen real estate” genoemd want je komt ergens binnen en daar moet je thuis voelen.

8. Social SEO

Hoewel Google officieel aangeeft dat social shares niet meetellen in hun zoekmachine resultaat, zien we dat social shares in 2015 een steeds grotere rol gaan spelen in de ranking. Best logisch wanneer je bedenkt dat Google’s algoritme continue op zoek is naar de meest waardevolle en relevante informatie voor een zoekopdracht. Pagina’s die dus veel gedeeld worden via social media zullen dan ook steeds vaker hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Daarnaast worden pagina’s die hoog in de zoekresultaten naar voren komen ook weer eerder gedeeld, waardoor ze nog meer aan relevantie winnen.

Social shares hebben reeds een bewezen indirecte waarde op het gebied van SEO. Er worden namelijk veel links gedeeld via social media en wanneer een blogger of een journalist, met een bepaalde autoriteit voor Google, een tweet of Facebook bericht post met daarin een website link, is dat een waardevolle link. Belangrijk dus is om via social media in verbinding te komen met social influencers en dat zij vervolgens jouw informatie delen, linken en verwerken in hun eigen content.

Social shares geven ook een bepaald vertrouwen. Als je bezoeker op een pagina terecht komt die veel is gedeeld ben je eerder geneigd deze te gaan lezen. Social SEO, een bijzonder belangrijke ontwikkeling voor het nieuwe jaar.

9. E-mail wordt interactief

De manier waarop we onze e-mail lezen is veranderd. Op dit moment wordt meer dan 60% van de mails geopend op een smart device. Zaten we vroeger nog achter een computer, tegenwoordig hebben we een smartphone of een tablet waar we overal en altijd onze berichten op kunnen lezen. Daarnaast neemt de hoeveelheid e-mails die we op een dag ontvangen nog steeds toe en slimme applicaties als Google mail of Mailbox helpen je structuur te vinden in de chaos. Het managen van je mailbox op een smartphone of tablet gaat veel gemakkelijker dan vroeger. Met een veeg naar rechts verwijder je snel ongewenste mail en met een veeg naar links kun je ervoor kiezen deze mail later te lezen of te bewaren. De nieuwe mail applicaties werken niet alleen makkelijker, maar anticiperen ook jouw gedrag en reageren hierop. Reclame wordt herkend en berichten die je regelmatig ongeopend verwijderd of als minder relevant worden bestempeld verdwijnen automatisch naar de achtergrond.

Voor e-mailmarketing heeft dit grote gevolgen. Allereerst heb te maken met een enorm divers speelveld van apparaten en schermafmetingen waarop je mails worden gezien. Daarnaast zul je moeten zorgen de je marketing mails opvallen en voldoende relevant zijn in de mailbox van de ontvanger. Daar staat tegenover dat er visueel veel meer mogelijk is voor een creatieve marketeer. E-mails worden visueel aantrekkelijker, bevatten beweging en actieve links waardoor er meer interactie ontstaat met de ontvanger.

De nieuwe mogelijkheden die e-mail biedt in 2015 is een kans om op een creatieve manier interactie te bewerkstelligen tussen merk en klant. Denk meer in campagnes en zorg dat je email een bijzonder merk-waardige indruk achter laat.

10. Online en offline in balans Everything is connected

Ooit gehoord van “The internet of things”? Bedrijven die veel met technologie te maken hebben vast wel, maar het tempo waarop apparaten die in verbinding staan met internet de markt veroveren gaat razendsnel. De grens tussen online en offline vervaagt en online integreert steeds meer in onze offline wereld. Muziek, televisies, lampen, thermostaten, horloges en straks alle apparaten staan in verbinding met ons en met internet. Dat betekent dat ook alles meetbaar is en dat ons gedrag voor online marketeer steeds meer gedetailleerde gebruikersinformatie oplevert.

2015 zal een verdere integratie betekenen van connected devices. De grenzen van het ethisch toelaatbare zullen daarbij steeds vaker worden opgezocht. Het als bedreiging zien is zinloos, omdat de technologische verandering in een stroomversnelling is geraakt. Zie het als een kans om bijzondere nieuwe ideeën te ontwikkelen die het verschil maken.



10 bijzonder belangrijke online trends voor 2015 (deel 1) nog niet gelezen? Lees hier verder over de volgende onderwerpen.

Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op:
de Boer van de Moosdijk
Wilhelminalaan 13d
6051 BH Maasbracht