10 bijzonder belangrijke online trends voor 2015 (deel 1)

2015 staat voor de deur en de online ontwikkelingen gaan sneller dan ooit tevoren. De integratie van smart en connected devices heeft een grote invloed op de manier waarop we de wereld nu en in de toekomst gaan ervaren. De hoeveelheid informatie die tot ons komt verveelvoudigd waardoor connectie met (potentiële) klanten vervaagd. Veel organisaties zien technologie als de brandstof om interactie te genereren met hun doelgroep. Meer inzicht krijgen in je klant en daarop je marketing activiteiten afstemmen. Zie je het als een kans om nieuwe omzet te creëren, of zie je het als bedreiging, omdat de gewoonte morgen heel anders kan zijn? Hoe ga je daar als onderneming mee om en welke trends zullen doorzetten of volwassen worden. De ondernemer van 2015 is nu aan zet! Tijd om de balans op te maken en te kijken welke trends komend jaar bijzonder belangrijk worden.



1. Van content naar telling the story

Beide begrippen zijn niet geheel nieuw, maar zullen in 2015 meer met elkaar verweven raken. Zonder een online vertegenwoordiging besta je niet meer als merk en als je website weinig waardevolle content bevat ziet een bezoeker je je al snel als irrelevant. Je moet aanwezig zijn als je iets te vertellen hebt en als je iets te vertellen hebt moet het ook nog verdomd relevant en aantrekkelijk genoeg zijn om te lezen. Daar komt het belang van storytelling kijken waar je een klant meeneemt in jouw verhaal, jouw passie en jouw wereld. De content eromheen vult de kaders in die je klant de houvast geeft in hetgeen waar hij naar op zoek is.

Op een mooi verkooppraatje zit men al lang niet meer te wachten. In een overal toegankelijke online wereld is men namelijk gewend om alle informatie die men nodig heeft gratis en snel tot zich te nemen. Dat betekent wanneer je niet voorziet in de gewenste informatiebehoefte of een saai verhaal te vertellen hebt, ben je je klant al snel kwijt. Goede content doe je er niet even bij, dat vergt goede schrijvers, toewijding en focus op hetgeen wat relevant is voor jouw doelgroep.

Belangrijk voor 2015 is om je online verhaal goed te vertellen op een unieke en creatieve manier. Je zult in staat moeten zijn om alle vragen waar een potentiële klant mee worstelt te beantwoorden. Als dat nog niet is gedaan heeft het formuleren van een contentstrategie dan ook een belangrijke prioriteit. Content marketing met in basis een uniek en onderscheidend verhaal is in 2015 essentieel. Multi-mediaal aanwezig zijn om het verhaal constant onder de aandacht te brengen vergt investering en inspanning. De afgelopen vijf jaar nam de hoeveelheid content die we dagelijks tot ons nemen met een factor negen toe. Dit tempo lijkt alleen maar te versnellen. De uitdaging voor 2015 is dan ook om je verhaal opvallend en interessant te maken, zodat deze voldoende waarde biedt aan je doelgroep.

2. Video in motion

Het is al lang geen geheim meer dat beeld een veel grotere aantrekkingskracht heeft dan tekst. Er gebeurd wat op het scherm en in veel gevallen is het ook nog interactief. Online video is natuurlijk al groot. Kijk naar de omvang van Youtube, vimeo en de snelle opkomst van social video apps als Vine en Hyperlaps. Ook komen er steeds meer ‘connected devices bij die video of andere digitale content kunnen streamen naar je eigen of elk willekeurig ander device.

In 2015 zet online video een volgende stap voorwaarts. Een belangrijke oorzaak hiervan is de toenemende snelheid van mobiel internet. Video’s stimuleren interactie, worden als authentiek ervaren en smart devices lenen zich prima voor het bekijken van video’s. Meer dan voor het lezen van lange teksten. Integreer video in je online marketing strategie. Maak video’s van je concept, product of organisatie en plaats ze op je website of social media kanalen.

3. Mobile first

Bijna 40% van het webverkeer in Nederland vindt plaats via een smartphone of tablet. Met de wetenschap dat meer dan 80% van de websites ongeschikt zijn voor mobiele apparaten is er in 2015 nog voldoende uitdaging. Naast responsive design waar de website en content zich aanpast naar het beeldformaat van een gebruikt device is mobile first ook een belangrijke trend die in 2015 uit de kinderschoenen groeit. Als je weet dat er steeds meer bezoekers via een smartphone of tablet je website bekijken of aankopen plegen is dat je belangrijkste startpunt.

Mobile first betekent niet meer of minder dat je mobiel als uitgangspunt neemt voor de ontwikkeling van je online activiteiten. Mobiel zal een integraal onderdeel van je strategie moeten worden en je moet daarbij ook rekening houden met content die past op een kleiner scherm. Lange teksten of infographics zijn minder geschikt voor mobiel. Voor mobiel ga je dus aan de slag met andere soorten content die minder inspanning leveren voor de gebruiker.  Het percentage mobiele bezoekers in het verkeer naar de website van je organisatie zal in 2015 sterk toenemen. De verwachting is dat binnen twee jaar meer dan 80% van alle op het web aangesloten apparaten zal bestaan uit smartphones en tablets. Belangrijk om te weten is dat zoekopdrachten en social media consumptie al voor meer dan de helft plaatsvindt op smartphones. Dat betekent dat meer dan 50% van de bezoekers op je website afkomstig zijn van Google, Facebook, Twitter, Linkedin, enzovoorts en vervolgens je site op een kleiner beeldscherm bekijken dan een desktop computer. De uitdaging voor 2015 is dan ook om mobiel als uitgangspunt te nemen en van daaruit op te schalen naar grotere beeldschermen.

4. Responsive design

Probeer het eens, pak je smartphone of tablet en open je website. Als dit de ervaring is die je ook graag aan je klanten wilt laten zien dan heb je waarschijnlijk al geïnvesteerd in een responsive website. Helaas is dit bij de meeste bedrijven nog niet het geval en is het resultaat teleurstellend. Als vervolgens de ontwikkeling is dat steeds meer bezoekers je website via een smart device bereiken, dan hebben we een uitdaging.

Responsive webdesign houdt in dat de web developer streeft naar een optimale ervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface. Een belangrijk voordeel van Responsive webdesign bekeken vanuit je merk is dat de ervaring op elk apparaat consistent is.

In 2015 zal responsive webdesign een steeds grotere rol gaan spelen in het ontwikkelen van een website. Hoewel deze vrij nieuwe techniek nog enige uitdaging met zich meebrengt in vormgeving en optimalisering zal in de toekomst elke nieuwe website responsive zijn en zich aanpassen naar elk willekeurig apparaat.

5. Interactie tussen merk en klant

Communicatie anno 2015 is als 4 baans kruispunt zonder stoplichten. Hartstikke gevaarlijk als je niet oplet, maar als je weet wat je doet ben je veel sneller en doelgerichter op je bestemming. Was (reclame) communicatie vroeger eenrichtingsverkeer en heeft de consument afgelopen jaren een manier gevonden om terug te communiceren. 2015 gaat over interactie tussen merk en klant. Je zult met je doelgroep in contact moeten treden, je zult naar hen moeten luisteren en sterker nog je zult moeten samenwerken. Je merk moet authentiek zijn en keer op keer dezelfde consistente ervaring neerzetten. Doe je dat niet dan wordt je eerst frontaal en dan nog een keer zijdelings aangereden.

Veel bedrijven stoppen daardoor met communiceren. Bang voor het onbekende en geen idee hoe ze het kruispunt veilig over moeten steken. Communicatie is echter niet zo moeilijk en samen met heel veel kleine co-creators kom je misschien wel op veel betere ideeën dan je zelf ooit had bedacht. Als je interactie creëert met je klant in alles wat je doet, zowel online als offline, zul je zien dat je snel en doelgericht je bestemming bereikt en waarschijnlijk nog hulp krijgt ook van een trouwe share merkambassadeurs.



10 bijzonder belangrijke online trends voor 2015 (deel 2). Lees hier verder over de volgende onderwerpen.

Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op:
de Boer van de Moosdijk
Wilhelminalaan 13d
6051 BH Maasbracht