bijzonder
goed gevonden

Met de ontwikkeling van digitale media komt er meer informatie dan ooit op ons af. Verbinding met het internet is voor veel mensen een basisbehoefte geworden. We maken tegenwoordig, waar we ook zijn, wat we ook aan het doen zijn, via verschillende slimme apparaten (smart devices) connectie met internet. Dat betekent ook dat je als bedrijf op verschillende manieren vindbaar moet zijn. Het begint echter bij het relevant zijn voor een zoekopdracht. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk gaat dit bij veel bedrijven mis.

Hoe zorg je ervoor
dat je online gevonden word?

Medio 2014 waren er meer dan 178 miljoen websites actief beschikbaar op internet. De eerste vraag die bij online communicatie gesteld dient te worden is: "Hoe zorg ik ervoor dat ik überhaupt online gevonden wordt?" Naast de hoeveelheid informatie die op ons afkomt is namelijk ook het aanbod van producten en diensten groter geworden waardoor het steeds lastiger is om de aandacht van de klant te krijgen voor de boodschap die je graag wil overbrengen. De rol van de zoekmachine is in veel gevallen het cruciale startpunt om snel en efficiënt de juiste informatie naar voren te halen. Google is met grote voorsprong marktleider onder de zoekmachines dus daarom is het belangrijk om je online activiteiten hier goed op af te stemmen.

Zoekmachine marktaandeel Europa
Desktop
  • Google
  • Bing
  • Yahoo
  • Overige
Tablet
  • Google
  • Bing
  • Yahoo
  • Overige
Smartphone
  • Google
  • Bing
  • Yahoo
  • Overige
Bron: gs.statcounter.com - verdeling Q2 2014
Zorg dat mensen zo gericht mogelijk
de weg naar jouw website vinden

Om bijzonder goed gevonden te worden op de voor jouw relevante zoekopdrachten zijn er twee mogelijkheden: Betalen voor advertenties bij je zoekmachine ook wel Search Engine Advertising genoemd (SEA) of je online activiteiten afstemmen op het algoritme van de zoekmachine, beter bekend als Search Engine Optimization (SEO). Optimaliseren gaat hierbij boven adverteren, maar een balans tussen beide is ideaal. Het is belangrijk te achterhalen waarvoor en voor wie je relevant moet zijn. Een zoekwoorden onderzoek helpt hierbij in kaart te brengen waarop jouw doelgroep eigenlijk zoekt, op welke termen, synoniemen of op welke onderwerpen. Vervolgens is het belangrijk dat de zoekopdracht ook direct tot de juiste informatie pagina leidt.

Wanneer iemand gericht naar je bedrijf, product of merk zoekt zul je met een goed gebouwde website al snel naar voren komen op deze zoekwoorden. Belangrijk is dus dat je website de juiste en relevante zoekwoorden bevat, dat je overige meta data gevuld zijn en dat je zoekwoorden ook goed aansluiten op de content in je website. Aangezien een zoekopdracht voor jouw bedrijf, product of merk, kwalitatief het beste resultaat oplevert is het belangrijk om potentiële klanten zoveel mogelijk gericht te laten zoeken. Zo zorg je dat je stap voor stap een unieke autoriteit opbouwt en steeds relevanter wordt voor Google. Hiervoor zijn andere online kanalen als social media of offline communicatie uitingen uitermate geschikt.

In veel gevallen is iemand echter generiek op zoek naar een product of zoekt hij een oplossing voor zijn probleem en zoekt hij niet direct op jouw bedrijf, product of merk. Als je een goed beeld hebt van je doelgroep, hetgeen je doelgroep zoekt en dit vervolgens juist vertaald naar je website, is de kans om gevonden te worden in zoekmachines aanzienlijk groot. Vervolgens is het zaak om een goede advertentiecampagne op te zetten of je website verder te optimaliseren voor zoekmachines.

Belangrijkste aandachtspunten
  • Beschrijf goed wie je doelgroep is
  • Onderzoek op welke steekwoorden je doelgroep zoekt
  • Zorg dat je online relevant bent voor je doelgroep
  • Zorg dat voor jouw relevante bezoekers zo gericht mogelijk de weg vinden naar je website
  • Blijf je website voortdurend uitbouwen en optimaliseren voor een sterke online autoriteit
Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op:
de Boer van de Moosdijk
Wilhelminalaan 13d
6051 BH Maasbracht